PRATITE SNIŽENJA BESPLATNO

LIDL - SVEŽINA SE VOLI!

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

LIDL SNIZENJE SNIZENJA  KATALOG AKCIJA

Otkrijte Lidlov put svežine. 6 4 SERTIFIKATI 10 LIDLOVIH DOBAVLJAČA i njihove priče RECEPTA za svež dan Uvodna reč Daniel Petrovečki koji svežina znače Stvari o omiljenom voću i povrću sadržaj L IDL PREDSTAVLJA DOBAVLJAce 4-7 12-13 16-17 14-1 5 20-21 22-23 18-19 10-11 9 8 UVODNA REČ AGRO COMMERCIAL CARROT PG DŽAJIĆ ČEDOMIR PG NENAD SARIĆ INTERSAD VODIMO VAS NA PUT SVEŽINE! UPOZNAJTE MENADŽERA SVEŽINE UDRUŽENJE POVRTARA 3MB STANDARDI KOJI NAM ZNAČE recepti 29-31 33-37 40-41 44-45 42 43 28 38 39 32 24 25 26 27 BIO KUGLICE Ratatuj U RITMU PRIRODE JEDITE SEZONSKI ZAŠTO SU VIŠEKRATNE VREĆICE MUST-HAVE! KAKO SE PRAVI KOMPOST? KAKO SE ČUVA VOĆE I POVRĆE? KAKO SE SADI? ŠTA SU TO BIO PROIZVODI? DA LI STE ZNALI? KOLAČ SA ŠLJIVAMA I KOKOSOM KUKURUZNA PITA SA POVRĆEM DA LI JE ZRELO? GLOBAL G.A.P I NTERVJU Petrovečki Daniel UVODNA Daniel je diplomirao 2006. godine na fakultetu Ekonomskih nauka u Hanoveru, na smeru Logistika, proizvodnja i politika. Deo Lidl tima postao je već nakon diplomiranja, kao mlađi rukovodilac u nabavci, da bi zatim preuzeo funkciju rukovodioca nabavke asortimana prehrane u Lidl Hrvatska, gde je 2014. godine postao lead buyer za asortiman prehrane. 2015. godine postao je izvršni direktor za prehranu u Grčkoj, a 2016. preuzeo rukovodeću funkciju kao direktor nabavke za Lidl Srbija. Govori nemački i engleski jezik. REC Svežina Asortiman Šta reč ,,svežina’’ znači za Lidl? Jedna od prvih asocijacija naših potrošača kada se pomene Lidl jeste veliki izbor svežih i ukusnih proizvoda, koje mogu pronaći u našoj pekari, mesari ili pak na našoj pijaci. Zajedničko za sve navedeno predstavlja koncept svežine, po kome je Lidl prepoznatljiv od samog dolaska na tržište Srbije. Ne smemo da zaboravimo ni Lidlovu cvećaru, kojom se koncept svežine upotpunjuje i uz pomoć koje se Lidlova sveža priča zaokružuje na pravi način. Sveže namirnice proverenog kvaliteta su preduslov da se uživa u bogatstvu njihovih ukusa i mirisa i da se, na kraju krajeva, na najbolji mogući način postignu svi benefiti njihove svakodnevne konzumacije. Stoga je za Lidl svežina proizvoda, koje nudimo u našem asortimanu, imperativ i zato se trudimo da potrošače na policama naših prodavnica sačeka prava rapsodija boja, mirisa i ukusa, koja će na pravi način odražavati provereni kvalitet i svežinu naših proizvoda. Zbog čega je širok asortiman voća i povrća važan za Lidl? Trenutno u redovnom asortimanu imamo više od 120 sorti voća i povrća i konstantno radimo na njegovom proširenju. Kako sveže voće i povrće predstavljaju glavne činioce svakodnevne ishrane, veoma nam je važno da našim potrošačima obezbedimo veliki izbor ovih namirnica i time zadovoljimo različite ukuse. Osluškujući želje i potrebe potrošača, a ujedno odgovarajući na visoke zahteve savremenog čoveka u pogledu bezbednosti i kvaliteta namirnica koje konzumira, obogatili smo ponudu voćem i povrćem iz organske proizvodnje i time pokazali da želimo da učestvujemo u zajedničkom stvaranju boljih navika svih nas. Ove proizvode na našoj pijaci možete prepoznati po zelenim cenovnim oznakama. Da li se potrošači češće odlučuju za voće i povrće koje je karakteristično za naše podneblje ili vole da istražuju nove ukuse? Srbija je poznata po proizvodnji različitih sorti voća i povrća, pa je samim tim uvek prisutno očekivanje potrošača da, u ovoj kategoriji, ponuda namirnica bude bogata i raznovrsna. Mi smo se potrudili da ispunimo njihova očekivanja, omogućivši im da na našoj pijaci pronađu sve one proizvode na koje su navikli i koji su redovno zastupljeni na njihovom svakodnevnom meniju. Kako bismo prevazišli očekivanja potrošača, u čemu smo, sudeći po njihovim reakcijama i uspeli, u ponudu smo uvrstili nove, egzotične sorte voća i povrća i time im približili neke udaljenije krajeve naše planete. Zahvaljujući Lidlovoj atraktivnoj i raznovrsnoj ponudi, ne bi trebalo da iznenađuje ukoliko se, kao odgovor na pitanje o omiljenom voću i povrću, pored jabuke, kruške ili krastavca, nađu kaki, liči ili paradajz Primora. Da li Lidl vodi računa o samom procesu uzgoja voća i povrća? Da bismo pred potrošače izašli sa kvalitetnom i svežom ponudom voća i povrća, potrebno je posvetiti podjednako veliku pažnju svakom segmentu procesa, koji počinje uzgajanjem proizvoda, nastavlja se njihovim adekvatnim transportom do našeg lagera, a zatim i do prodavnica širom Srbije i završava izlaganjem na policama. Kada je reč o procesu uzgoja ovih namirnica, ono što bih posebno želeo da istaknem jeste činjenica da su Lidlovi standardi kvaliteta i bezbednosti stroži od zakonom propisanih vrednosti. Tako smo u okviru Lidlovog programa za smanjenje pesticida, a u cilju što bolje zaštite potrošača, definisali sopstvene granične vrednosti i tako postavili visoke zahteve u pogledu bezbednosti voća i povrća koje imamo u našem asortimanu. To, između ostalog, znači da po Lidlovim standardima, dozvoljen sadržaj ostataka aktivnih supstanci u proizvodima koje stavljamo u promet sme da iznosi najviše 1/3 od zakonom dozvoljenog maksimalnog sadržaja. Da bismo bili uspešni u sprovođenju zadatih standarda, neophodna je otvorena, kontinuirana i jasna komunikacija sa našim dobavljačima, koju smo uspeli da ostvarimo i na koju smo jako ponosni. Na koji način Lidl sprovodi kontrolu kvaliteta i svežine voća i povrća? Jedna od specifičnosti Lidla jeste ta da dobavljači ne isporučuju robu direktno u prodavnice, već je dostavljaju u centralno skladište, gde se sprovodi detaljna kontrola isporučene robe. To znači da se na samom prijemu robe u lager vrši kontrola, kako spoljašnjih, tako i unutrašnjih karakteristika isporučenih proizvoda, kao što su temperatura, kalibar, slatkoća proizvoda, sadržaj soka u citrusima i mnogi drugi parametri. Dodatno, u lageru postoje dve komore za skladištenje voća i povrća sa dva različita temperaturna režima. Jedna komora je predviđena za skladištenje temperaturno osetljivijih proizvoda, kao što su salate, kupus i kivi, kojima odgovara temperaturni režim do 4° Celzijusa. Druga komora je predviđena za skladištenje proizvoda kojima pogoduje temperaturni režim od 4° do 14° Celzijusa, koji odgovara većini proizvoda iz naše ponude. Sprovođenjem kontrole kvaliteta na ovaj način i pravilnim skladištenjem proizvoda pre njihove isporuke ka prodavnicama, osiguravamo da voće i povrće koje se nađe na našoj pijaci odgovara visokim Lidlovim standardima u pogledu njegovog kvaliteta i svežine. Kako se održavaju kvalitet i svežina voća i povrća tokom transporta proizvoda do prodavnica? Način transporta voća i povrća od dobavljača do našeg centralnog skladišta, a zatim i do krajnjih potrošača, ima veoma veliki uticaj na očuvanje kvaliteta i svežine proizvoda koje stavljamo u promet. Pre svega, trudimo se da vremenski period od branja plodova pa do njihovog izlaganja na našoj pijaci bude što kraći, zbog čega je isporuka u naše prodavnice svakodnevna. Osim toga, za sve proizvode iz naše ponude jasno su definisani temperaturni režim i vlažnost vazduha pod kojima se obavlja njihov transport i u skladu sa tim se vrši odabir adekvatnog prevoznog sredstva, sa klimatski posebno prilagođenim tovarnim prostorom i zonama. Tako je, na primer, idealna temperatura za transport salate puterice 4°, a jabuke 14° Celzijusa. Ovim postižemo da voće i povrće iz naše ponude na trpezu potrošača stigne sveže i sočno, kao da je tek ubrano na njivi ili u bašti. Takođe, na našim društvenim mrežama često možete pročitati veoma korisne savete kako je, pojedino voće i povrće, nakon obavljene kupovine, potrebno skladištiti u kućnim uslovima, a zatim i pravilno pripremiti, kako ne bi izgubilo na svojoj svežini. Kako se u prodavnicama vrši kontrola svežine voća i povrća koje se nalazi u prodaji? Za kontrolu svežine voća i povrća u našim prodavnicama zadužen je menadžer svežine. To je zaposleni koga ćete prepoznati po zelenoj majici, čiji je zadatak da osigura da je u svakom trenutku u prodavnici na raspolaganju 100% sveža roba. Kako voće i povrće spadaju u osetljiviju kategoriju namirnica, kod koje je potrebno češće proveravati svežinu, menadžer svežine na svaka dva sata kontroliše da li su izloženi proizvodi u skladu sa propisanim standardima, a takođe vrši proveru rokova u delu sa robom kojoj je snižena cena. Da bi naši potrošači bili zadovoljni i da bi kupovinu obavili na jednostavan i brz način, neophodno je da ih u prodavnicama sačekaju proizvodi koji ispunjavaju sve standarde kvaliteta i svežine i koji su adekvatno prezentovani. Zato je isporuka svežeg voća i povrća u naše prodavnice svakodnevna, a Lidlov menadžer svežine se u svakom trenutku stara o tome da je ono na našoj pijaci izloženo na način koji će potrošačima omogućiti lako snalaženje i uživanje u kupovini. Na koji način Lidl deluje u segmentu zaštite životne sredine kada je reč o proizvodnji voća i povrća? Lidl sa svojim dobavljačima voća i povrća radi na tome da svi imaju implementiran međunarodno priznati GLOBALG.A.P. standard, čija primena garantuje da se u procesu proizvodnje hrane vodilo računa o uticaju na životnu sredinu, a da su se sredstva za zaštitu i đubrenje bilja koristila kontrolisano i u što manjoj meri. Kako brinemo o svim učesnicima u našem lancu nabavke, kompanija se obavezala da će do kraja 2021. godine sveže voće i povrće koje nudimo u svom asortimanu 100% poticati iz proizvodnje koja je GLOBALG.A.P sertifikovana, uz ispunjavanje zahteva GRASP modula, koji se odnosi na socijalna pitanja radnika. Zbog svesti o važnosti očuvanja ekosistema, Lidl ide korak dalje i u saradnji sa međunarodno priznatim stručnjacima trenutno radi na razvoju dodatnog modula za očuvanje biodiverziteta u okviru GLOBALG.A.P. standarda. Pored toga što vodimo računa o zaštiti životne sredine tokom samog procesa uzgoja proizvoda, u našoj ponudi potrošači mogu pronaći višekratne vrećice za pakovanje voća i povrća, čime želimo da damo doprinos smanjenju upotrebe plastičnih kesa, a time i čistijoj i boljoj okolini. SVEžINA Šta je najvažnije kada kupujete svakodnevne namirnice? Kada je Lidl u pitanju: Šta je najvažnije kada kupujete svakodnevne namirnice? Složićemo se svi da je to: svežina. Lidl je jako ponosan na činjenicu da svaki segment njegovog poslovanja vodi naročito računa o svežini proizvoda koji se nalaze u prodaji. Naime, kvalitet Lidlovih proizvoda se strogo kontroliše već prilikom samog ugovaranja saradnje sa dobavljačima, bili oni naše domaće komšije ili partneri iz drugih zemalja. Svaki tip Lidlovog proizvoda se prevozi u uslovima koji njemu najviše odgovaraju, a samo izlaganje se vrši pod budnim okom našeg menadžera svežine. Sve to kako bismo vam ponudili samo najsvežije i najkvalitetnije proizvode. Zato vas pozivamo da što češće svraćate na Lidlovu pijacu, bogatu sa preko 120 različitih vrsta voća i povrća koje smo odvojili za vas. Neka svežina krasi svaki vaš obrok i čini ga na taj način šarenijim, ukusnijim i kvalitetnijim. Zato, kada god ugledate logotip u obliku srca, oivičen voćem i povrćem, znajte on najavljuje samo najsvežije proizvode: jer u Lidlu, svežina se voli! Na koji način i u kojoj meri lokalni dobavljači voća i povrća mogu da računaju na podršku Lidla? Od početka poslovanja u Srbiji, vrata Lidla su otvorena za domaće proizvođače voća i povrća. Tome svedoči činjenica da smo, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, dva puta do sada organizovali „Dan dobavljača“, u okviru koga su svi zainteresovani domaći dobavljači mogli da čuju više informacija o načinu uspostavljanja saradnje sa našom kompanijom, pre svega kroz bolje upoznavanje Lidlovih standarda kvaliteta, kao i da predstave svoj asortiman i količine kojima raspolažu. Na ovaj način smo želeli da podržimo domaće poljoprivrednike, kojima, kada dođe do međusobnog sklapanja ugovora, obezbeđujemo siguran plasman proizvoda kroz unapred definisane godišnje količine, kao i redovnu isplatu. Tako smo do sada ostvarili uspešnu saradnju sa više od 50 proizvođača voća i povrća iz Srbije. Dodatno, domaći dobavljači konstantno imaju na raspolaganju mogućnost da preko naše ,,Službe za potrošače’’ dostave svoje ponude, koje redovno razmatramo. Kao društveno odgovorna kompanija trudimo se da uvek učestvujemo u akcijama koje za cilj imaju podršku domaćim dobavljačima, pa smo nedavno od više dobavljača iz okoline Gornjeg Milanovca otkupili oko 230 t od ukupno 250 t krompira, koji se pojavio kao višak na tržištu, vodeći pri tom računa da proizvod ispunjava sve zahteve Lidla u pogledu kvaliteta. Koje voće i povrće u Lidlu su vaš omiljeni izbor i zbog čega? Iako sam više ljubitelj drugih namirnica iz Lidlove sveže ponude, a tu pre svega mislim na proizvode iz naše mesare, naravno da imam svoje favorite i kada su voće i povrće u pitanju. S obzirom na to da sam jedan deo svoje karijere proveo u Lidlu u Grčkoj i da je u tom periodu grčka salata redovno bila na mom meniju, mogu reći da je paprika, kao neizostavni deo ove salate, moje omiljeno povrće, dok se među voćem izdvaja grožđe, a naročito sorta grožđa bez semena. I NTERVjU STANDARDI KOJI NAM ZNAČE! ICERTIAS qudal BEST BUY Lidl neprestano radi na unapređenju svih segmenata svog poslovanja. Predstavljamo vam sertifikate koje dokazuju naš trud i na koje smo posebno ponosni! Lidl Srbija je dobitnik nagrade međunarodne organizacije ICERTIAS - ,,International Certification Association GmbH’’ za izvanredan odnos sa potrošačima i saradnicima. Da bi postao dobitnik prestižne medalje, Lidl je prošao proces detaljnog istraživanja na osnovu četiri stuba analize (reputacija, komunikacija i okolina, iskustvo potrošača i poverenje) i tako zasluženo dobio status ,,Prijatelj potrošača – superiorna izvrsnost.’’ Istraživanje QUDAL: ,,QUality meDAL Serbia General 2020/2021’’ meri isključivo samo iskustvo, zadovoljstvo i percepciju ispitanika kvalitetom usluga, proizvoda i ponude na tržištu. Zahvaljujući najvećem broju osvojenih glasova potrošača Lidl sa ponosom nosi oznaku vrhunskog kvaliteta i zlatnu QUDAL medalju u kategoriji privatna robna marka, u čak 35 kategorija, među kojima je i odeljenje voća i povrća u Lidlu. Best Buy Award istraživanje potvrdilo je da Lidl proizvodi privatne robne marke nude najbolju vrednost za novac. U Best Buy Award Private Label 2019/2020 istraživanju Lidl privatne robne marke, čak 20 kategorija proizvoda odabrano je od strane većine potrošača kao najbolja vrednost za novac. Početak naše saradnje sa dobavljačima zasniva se na dobrom upoznavanju, kako njih sa procesima poslovanja Lidla i standardima koji su neophodni, tako i nas sa njihovim načinima proizvodnje. Širom otvorenih ruku (odnosno vrata skladišta) dočekujemo isporuku vašeg voća i povrća. U roku od 24 sata od isporuke proizvoda u skladište, voće i povrće se dalje isporučuje u Lidlove proizvode. Voće i povrće stiže u vaš dom, donosi vam osmeh na lice i osvežava svaki obrok! Na osnovu dogovora postignutog sa dobavljačem u vezi tačnih količina proizvoda i datuma isporuke, kreira se detaljan plan koraka uzgoja koji mora da zadovolji Lidlove standarde kvaliteta. Svi proizvodi koji stižu u Lidlovo skladište prolaze kroz kontrolu proizvoda po unapred definisanim karakteristikama. Nakon pristizanja u radnju, proizvodi prolaze kroz redovne, svakodnevne kontrole pre i tokom izlaganja. 1 2 3 4 56 7 UPOZNAVANJE ISPORUKA U PRODAVNICE VAŠ DOM SADNJA, RAST, BER BA KONTROLA KVALITETA PREZENTACIJA PROIZVODA ISPORUKA U LIDL SKLADIŠTE Vodimo vas na put svežine! Od njive do trpeze, vaše omiljeno voće i povrće prolazi put praćen budnim okom Lidla! Upoznajte MENADŽERA Svežine U Lidlu je imperativ da potrošačima uvek na raspolaganju mora da bude ponuđeno voće i povrće čija svežina zadovoljava najviše standarde, kako tokom same proizvodnje, tako i tokom logistike dostave i plasmana u Lidl prodajnim objektima. Da bi bolje razumeli potrebu konzistentnosti ove teme, predstavljamo vam menadžera svežine u kompaniji Lidl Srbija, koji će vam detaljnije objasniti sam koncept Lidl svežine. SVEžI Na I NTERVjU Šta je zadatak menadžera svežine u Lidlu? U Lidlu svežina ima posebnu važnost koju shvatamo veoma ozbiljno, jer našim potrošačima svakodnevno želimo da pružimo najkvalitetnije i najsvežije proizvode. Moj zadatak na poziciji menadžera svežine u Lidlu jeste obezbeđivanje svih neophodnih elemenata za razvoj i podršku prilikom snabdevanja svežih proizvoda, širom naše distributivne mreže koja pokriva sve Lidl prodajne objekte u Srbiji. Zvuči kao izuzetno ozbiljan i odgovoran posao! Da li to uključuje i konstantnu kontrolu kvaliteta? Kontrola kvaliteta realizacije svih mera za sveže proizvode u prodavnicama je nešto što se u našem poslu podrazumeva, jer je naš zadatak da svakog dana obezbedimo jednak i konzistentan kvalitet, zbog čega potrošači i biraju Lidl, jer se njihovo zadovoljstvo kupovine u Lidlu i zasniva na ukazanom poverenju zbog visokog i pažljivog pristupa kontrole kvaliteta svežine. Kako se uopšte postaje menadžer svežine? Prvenstveno morate da imate jaku želju i posvećenost potrošačima, jer obezbeđivanje optimalne svežine proizvoda zavisi od niza promenljivih parametara, tako da je izuzetno neophodna sklonost dobroj organizaciji i rešavanju problema „u hodu“, jer sam proces svežine ne trpi zastoje. Takođe, potreban je niz veština koje se stiču obukom i usavršavanjem, koje se u Lidlu prenose izuzetno precizno, jer se iskustva kolega iz čitavog sveta rado dele međusobno, sve u cilju još većeg unapređenja neophodnih koraka u procesu svežine. Na koji način je svežina u Lidlu standardizovana? Kompanija Lidl najveću pažnju poklanja definisanim međunarodnim Lidl standardima, koji služe da se procesi unutar samog distributivnog centra i unutar prodajnih objekata uvek obavljaju po zadatim parametrima, kako bi se obezbedio kontinuitet plasmana voća i povrća proverene svežine, po kojoj je Lidl nadaleko poznat. Da li postoji još neki dodatni vid kontrole svežine unutar Lidla? Naravno! Svakodnevno obavljamo revizije svežine u svim prodajnim objektima Lidla širom Srbije, kako bi obezbedili primenu i poštovanje definisanih standarda i koncepcija prezentacije svežine voća i povrća, sve u cilju da Lidl potrošač uvek svoju nabavku završi zadovoljan, jer je na jednom mestu kvalitet konzistentan uz cenu zbog koje ćemo se sigurno uskoro ponovo videti. Koja bi bila vaša poruka Lidl potrošačima kada je u pitanju Lidl svežina proizvoda? Dragi Lidl potrošači, prvenstveno želimo da vam se zahvalimo na ukazanom poverenju sa obećanjem da ćemo nastaviti da vam obezbeđujemo beskompromisan, provereni kvalitet svežih proizvoda, jer ako ste po sveže voće i povrće u Lidl svratili danas, želimo da vas vidimo i sutra! Commercial GDE SE TRUD I RAD ISPLATE! Agro Ivan Aleksić iz Počekovine dolazi iz vredne porodice koja se tradicionalno bavi poljoprivredom. Danas se njegov brat Miroslav bavi voćarstvom, dok je Ivan zadužen za povrtarstvo, uživajući u radu na oko pola hektara zemlje i radujući se rastu svake biljke, ali i svoje firme. Kad i kako ste počeli? Naše domaćinstvo se tradicionalno bavi poljoprivredom i postoji već dugi niz godina: od dede, preko oca i sad brat i ja nastavljamo. Prvo smo proizvodili na otvorenim poljima, a u poslednjih, otprilike, sedam godina, proizvodnju smo proširili na otvorenom i započeli smo i plasteničku proizvodnju. Osim proizvodnje povrća započeli smo i proizvodnju jabuka. Zašto ste se fokusirali na celer i paradajz? Pored celera i paradajza bavimo se i drugim kulturama. Celer je u poslednjih nekoliko godina baš postao aktuelan. U ekspanziji je zbog raznoraznih pogodnosti i sve više ljudi ga koristi i svake godine ga sve više i više traže. L idlpredstavlja DOBAVLJAČA Kako se nosite sa popularnošću soka od celera? Iznenađuje me samo što ovolika popularnost nije postojala i ranije! Mada, ja sam uvek bio popularan. Koji recept sa celerom preporučujete? Sok od celera, naravno! Šta kažete onima koji se plaše da vas probaju? Plaše se da me probaju? Takvi ne postoje! INTERVJU SA CELEROM! Šta čini vaše proizvode kvalitetnim? Potreban je veliki trud, veliko ulaganje i veliko znanje da se sve to proizvede i da bude i lepo i bezbedno. Lidl ima jako rigorozne standarde zbog čega je malo teže da se takvo povrće proizvede. Mi svakako svoje proizvode, pre prvih isporuka, pre berbe, šaljemo u laboratoriju i radimo analize na naš zahtev, bez obzira na to što vodimo računa o svemu. Zatim Lidl radi svoje analize i proverava svaku isporuku. Kako izgleda vaša godina? Mi proizvodimo glavice celera. Celer je jako težak za proizvodnju, godinu dana traje proces. U januaru se seje, u novembru se vadi i onda počinje da se prodaje do proleća. Posla uglavnom ima 365 dana u godini, ali svaka godina je priča za sebe. Možete da se bavite i pedeset godina poljoprivredom, ali nijedna godina neće biti ista i svake godine se nauči nešto novo. Kako ste učili zanat? Kroz iskustvo, godinama. Pored toga, tu su i lica koja se bave zaštitom biljaka koja obilaze proizvodnju svakih sedam do deset dana i na osnovu njihovih preporuka radimo sve što treba da radimo. Koliko vam je važna svežina vaših proizvoda? Svežina je naš prioritet, odnosno kvalitet proizvoda, kontinuitet, svežina i bezbednost. Da bi celer bio svež, vozimo nedeljno oko dve do tri ture u Lidl. Naravno, važno je da proizvodi budu i lepi i ukusni. A najbitnije je da potrošači budu zadovoljni. Na šta vas asocira reč ,,svežina’’? Na paradajz. Često, prilikom berbe, probam sveže ubrani paradajz. Koliko vam je važna saradnja sa Lidlom? Prepoznali smo u startu šansu koju Lidl pruža i trudimo se iskoristimo tu šansu: da konstantno unapređujemo svoju proizvodnju i da je širimo. Meni je dovoljna motivacija samo to što garantuju otkup mojih proizvoda i ja tako mogu da planiram svoju proizvodnju. Uvek možemo da ih pozovemo da se konsultujemo, da nas posavetuju. Saradnja sa Lidlom na mene utiče pozitivno, po svim parametrima. I što se tiče sigurnosti u poslu, sigurnosti zarade, plasmana proizvoda. Nije mala stvar imati priliku da sarađujete sa tako velikim lancem. Nadam se da ćemo nastaviti da sarađujemo dugi niz godina. ČĐedaojmiirć BEZ PRIJATELJSTVA NEMA VIZIJE! PG L idlpredstavlja DOBAVLJAČA Kad i kako ste počeli? Ja sam završio elektrotehniku, sa poljoprivredom nisam imao veze. Jedno vreme smo držali kuhinju i tada smo shvatili da je povrće unosan posao. Drugar je predložio da napravimo plastenike. Prve smo napravili 2018. godine: bilo ih je 11, što je oko 1500 – 1700 kvadrata. Međutim, te zime je bio veliki sneg, koji je srušio 7 plastenika. Morali smo sve ispočetka. Na proleće 2019. smo sve skinuli i ponovo postavili. Sada imamo preko 136 plastenika i nadamo se da ćemo do kraja godine imati 200, što je oko 3 hektara zemlje pod plastenicima. Ne plaćamo nikoga, već radimo sve sami, na drugarskoj osnovi – a kada radimo, skupi se celo društvo. Dakle ovo nije porodičan biznis, već prijateljski? Da, to je najbitnije ovde. Ta prijateljstva traju 20-25 godina! Kad treba da se pomogne, svi su tu. Poljoprivredno gazdinstvo iz Kovilja, na čelu sa Čedomirom, vredno radi na tome da svake godine sve više i više raste. Kako? Tako što Čedomir ostvari baš sve što zamisli! A da bez prijateljstva napredak nije moguć, govori nam i u sledećem razgovoru. predlog 2 predlog 3 Zašto se zovete ,,plavi’’ patlidžan? Jer nisam zelen! Da li je plava vaša omiljena boja? Volim i teget i tirkiznu. Da li postoji slatkiš od patlidžana? Kako da ne, postoji način da uživate u slatkišu od patlidžana u vidu mafina posutih prah šećerom. Zašto ste se fokusirali na kelerabi i patlidžanu? Te 2019. godine smo razmišljali o tome šta bismo mogli da uskladimo, a da toga nema puno na tržištu. Nema puno kelerabe u celoj Srbiji, a sa patlidžanom je ista situacija. Da li posla ima preko cele godine? Jedina pauza može da postoji od decembra do marta, ali u tom periodu će se graditi plastenici. Sama sezona kreće od oko petnaestog marta. Rasadi se, onda se zaliva, obilazi… Od sedam dana ima posla četiri dana, po ceo dan, a onda preostala tri radimo nešto što je vezano za poljoprivredu. Kada je sezona branja, koja počinje od maja, onda posla ima svakog dana. Kako postižete kvalitet vašeg voća i povrća? Imamo pouzdanog zaštitara koji nam pomaže u svemu. Ključ je da slušamo njega i da poštujemo njegovo stručno mišljenje, a ne da radimo na svoju ruku. Koliko vam je važna svežina vaših proizvoda? Jako je bitna. Mi se trudimo da bude što svežija. Beremo ujutru odmah, u Lidlov magacin stiže svež proizvod sa njive i tamo tek nastupa prvo hlađenje. Lidl se bori za to i mi se i sami trudimo da to bude tako. Koliko vam je važna saradnja sa Lidlom? Saradnja sa Lidlom je za nas najvažnija. Bez njih, najverovatnije ne bih radio ovaj posao. Sam ulazak u Lidlov sistem je težak, trajao je dva do tri meseca i na kraju je ispalo sve dobro. Fer su prema meni i ja prema njima. Koji su vaši planovi za budućnost? Imamo plan za nekoliko narednih godina. Želimo da kupimo još zemlje, da uložimo u hladnjaču, pravimo još jednu farmu (imamo već farmu svinja) i halu za smeštaj žitarica. Da li imate neki savet za očuvanje svežine patlidžana i kelerabe, nakon što ih kupimo u radnji? Keleraba je sama mnogo otpornija od patlidžana. Ključ je čuvanje na temperaturi od 4° do 14° C. Šta vas osvežava? Lep dan. Samo da ih bude. INTERVJU SA PATLIDŽANOM! POVRTARA 3MB PRIČA STARA NEKOLIKO GENERACIJA! Udruženje Jedne večeri, tokom druženja, članovi porodice Paunović, zajedno sa zetom Acom i prijateljem, rešili su da osnuju udruženje koje će im pomoći da se njihova priča dalje čuje. Kad i kako ste počeli? Ceo život se bavimo proizvodnjom, od 1945. godine, pa do danas. U početku smo proizvode davali drugim dobavljačima, a kako smo bili karakterni i odgovorni, oni su nas posavetovali da sve to možemo da radimo i sami. Desetak godina upravo tako poslujemo. Kao udruženje imamo mnogo više mogućnosti. Pojedinac ne može da ima toliki kontinuitet. Mi se dopunjujemo: čim se dogovaraš i čim zajednički planiraš, sve je lako. Zašto ste se fokusirali na salati? Pored salate, proizvodimo i kupus i krompir. To smo radili od davnina, u to se razumemo, za to imamo mehanizaciju i za to smo spremni. Kako izgleda vaš dnevni raspored, a kako jedna godina? Ustaneš ujutru i legneš kad legneš, ako legneš. Jutros smo legli u četiri, a ustali oko šest, sedam. Stalno ima posla. Od sadnje, zalivanja, postavljanja folije, punjenja kamiona, pakovanja, preslaganja… Svaka godina je priča za sebe i u našoj porodici svi sve rade: od vožnje traktora do vođenja knjiga. L idlpredstavlja DOBAVLJAČA Kako tačno delite posao? Dogovaramo se, pravimo plan uz jutarnju kafu. Kod nas ne postoji ,,glavni’’, bukvalno se sve dogovaramo. Po čemu se razlikujete od drugih konkurenata? Ima jako puno dobavljača. Konkurencija je oštra. Mi se borimo kvalitetom, kvantitetom, kontinuitetom i karakterom. Koliko vam je važna svežina vaših proizvoda? Jako je važna. Zato, kako beremo naše proizvode – tako ih i nosimo Lidlu. Nikome ne ide u prilog da roba ne bude sveža. Šta je nešto najsvežije što ste ikada probali u životu? Salata: ne može ništa drugo! Koliko vam je važna saradnja sa Lidlom? Nije bilo lako postati dobavljač Lidla. Kriterijumi su visoki. Saradnja sa Lidlom nam je mnogo važna, inače ne bismo mogli da prodamo robu. Zahvaljujući Lidlu, uvećali smo količine koje proizvodimo. Saradnja sa Lidlom jako pozitivno utiče na naš posao. Koji su vaši planovi za budućnost? Proširivanje proizvodnje, mehanizacija… Imate li neki savet za mlade ljude koji žele da počnu da se bave proizvodnjom voća ili povrća? Ako neće da rade, bolje da ne počinju ništa. Ogroman trud je potreban za ovaj posao. Ali, mi nikada nismo hteli da odustanemo. Uspešni smo jer smo uporni. Da li ti smeta kada se druge ,,salate’’ nazivaju ,,salatom’’? Samo kada u salati nema salate! Koja je razlika između kristalke i puterice? Kako ko voli! Puterica je najčešći izbor sa salatu, a ukoliko želite da je posebno dekorišete, odabraćete kristalku, koja se zove i ukrasna. Kako da najbolje uživamo u salati? Kada je sveža, tek kupljena! INTERVJU SA SALATOM! L idlpredstavlja DOBAVLJAČA Atila Pataji, proizvođač povrća iz Novog Itebeja, već oko 25 godina se bavi ovim poslom, raspolažući sa oko 50 hektara zemlje na otvorenom polju, dok u slobodno vreme uživa u vožnji svog motora. CARROTS Zašto ste se fokusirali na korenastom povrću i kako ste počeli? Slučajno je došlo do toga. Ranije smo stanovali u Debeljači, tamo ima puno proizvođača peršuna i šargarepe. Kada smo se sa porodicom preselili u Novi Itebej, nismo imali mnogo zemlje i mislili smo da će biti najkorisnije da se bavimo povrtarstvom. Počeli smo sa peršunom i nekih pola hektara, to je bilo pre otprilike 25 godina. Polako je posao počeo da raste. Krenuli smo sa jednim traktorom, nismo imali mehanizaciju, a danas imamo površinu od oko 50 hektara i 30 radnika koji svaki dan rade. Ovo je porodičan biznis? Jeste. Radimo moj brat i ja. Ja sam zadužen za plasman, za administraciju, a brat je zadužen za proizvodnju. Tu su i supruge koje puno pomažu. Koji su vaši planovi za budućnost? Ostaćemo na korenastom povrću jer je to lep asortiman, ali planiramo izgradnju hladnjače, novog pogona, sa kompletno novom mehanizacijom. Konkurisali smo i za Fondaciju Prosperitati i to će biti jedna veća investicija, realizovana ove godine. Okrećemo se i inostranstvu. KOREN USPEHA JE U PORODICI Koji je najbolji čaj na svetu? Čaj od peršuna, naravno! Kako se peršun suši? Kako ko voli, ali najbolje na vazduhu! Uz šta se peršun najbolje slaže? Lepota peršuna jeste što se slaže uz skoro sve – pa i u sklopu slatkog smutija! INTERVJU SA PERŠUNOM! Kako kod vas izgleda jedna cela radna godina? Rana proizvodnja počinje setvom već u februaru, tako da se zemljište za to sprema već u jesen ili na zimu, uz pomoć bankerica, potom se postavlja ,,kap po kap traka’’ i sve se zaliva. Početak setve nastupa čim vreme dozvoli i zatim se seje svakog meseca sve do jula, kako bi imali plasman preko cele godine, kada je u pitanju i peršun i šargarepa. Branje nastupa paralelno, sa pojavom prvih šargarepa i traje sve do decembra. Da li je teško proizvesti sve potrebne količine proizvoda? Jeste. Uskoro ćemo i povećati površinu sa kojom raspolažemo. Moći ćemo da uzmemo skoro 50 hektara državne zemlje na trideset godina. Kako izgleda vaš dnevni raspored? Ne bih znao tačno da kažem. Svakoga dana ustajem u pola sedam i do oko osam, devet sati uveče radim. Posla ima puno, kako u proizvodnji, tako i u kancelariji. Šta vas izdvaja od drugih? Konkurencija je velika, postoje i veći proizvođači. Kvalitet robe je jedini način na koji možemo da opstanemo na tržištu. Jedna od prednosti naše šargarepe jeste to da je mnogo slađa od drugih, zbog zemljišta u kojoj raste. Koliko vam je važna svežina vaših proizvoda? Jako je važna. Svežinu održavamo tako što radimo dan za dan, osim zimi, kada je neophodno da se proizvodi uzimaju iz hladnjače. Osam meseci u godini radimo tako što će povrće već sutradan, nakon branja, oprano, upakovano i spremno za prodavnicu. Isključivo tako radimo. Kako se osećate povodom saradnje sa Lidlom? Postoje samo pozitivne strane ove saradnje. Od početka smo u Lidlu. Stvarno se drže reči, sve bude kako se dogovorimo. Traže kvalitet, koji možemo i moramo da proizvedemo, imamo ispraćenu proizvodnju od same nabavke semena, imamo svoje zaštitare, tako da možemo da stanemo iza svojih proizvoda. Verujem da će saradnja biti i sve bolja i bolja, jer kako se otvaraju nove prodavnice, tako se povećava i naš obim posla. Kako se pronalazi dobar zaštitar? To se brzo pročuje na samom terenu. Ja imam zaštitara sa kojim sarađujem već tri godine. Puno nam znači u proizvodnji. On dolazi jednom nedeljno, obilazimo svaku parcelu i tada nam daje savete. Da li uživate i u slatkišima od šargarepe? Pekao sam već mafine od šargarepe. Probao sam i džem, a imamo i u planu sok. L idlpredstavlja DOBAVLJAČA Sarić PGNenad Poljoprivredno gazdinstvo porodice Sarić iz sela Slanci nadomak Beograda dokazuje da je moguće spojiti blizinu grada i prirode u kompaktnu priču koja svakoga dana donosi puno radosti. Ko sve čini vaš biznis? Cela porodica i svi smo donekle uključeni. Ko koliko može i kad. Dogovaramo se uveče, ali i znamo ko šta radi. Radnika u principu nema, osim kada je sezona za branje. Zašto ste se fokusirali na ovim kulturama i kako ste počeli? Proizvodimo oko 15 vrsta voća i povrća. Na njih smo navikli, deo su tradicije, to je radio i deda. Sticalo se sve polako. Tu smo generacijama. Sada kada bih trebao nešto drugo da radim… ne bih znao šta bih. Zašto vam tepaju? Da li ste nekada videli rotkvu?! Kada ste ljuti, a kada niste? Samo kada me izostave iz salate. Da li vaši kvaliteti najbolje dolaze do izražaja u društvu ili kada ste sami? Sve ima svoje… Volim ponekada da budem solo igrač, a volim i veselo društvo. Kako kod vas izgleda jedna cela godina? Praziluk imamo 12 meseci, karfiol, kupus, kelj se radi sezonski (od septembra do Božića), imamo oko 70 ari pokrivenih plastenicima (jedan deo velikih, jedan deo malih), ukupno imamo 15 hektara bašte i 6 hektara voća. Mi sve što radimo, u najvećem broju slučajeva, radimo ručno i sve ide u krug. Jedno sadiš, drugo vadiš. Imamo posla i leti i zimi. Kako vidite budućnost poljoprivrede? Mislimo da će biti sve plaćenija, jer se trenutno sve manje ljudi njome bavi. U našem selu, od 300 kuća, tek 5 živi od poljoprivrede. Sigurno će biti sve cenjenija. Kako uspevate da održite svežinu vaših proizvoda? Mi nemamo lager, tako da spremamo sve dan za dan. Imamo malu hladnjaču, ali je ne koristimo, nosimo uvek svežu robu. Ta svežina se vidi i prvo hlađenje bude tek u magacinu. Da li imate neki savet za potrošače, kako da održe svežinu proizvoda? Najbolje da kupuju svaki dan i što više! Šta biste rekli mladim ljudima kada je posao poljoprivrednika u pitanju? Ja bih svakom preporučio to da radi. Teško je to za mlade, stvarno teško. Ali može da se uspe. Nisu to ni brze ni lake, ali su poštene pare. Kako se osećate povodom saradnje sa Lidlom? Mi smo prezadovoljni. Korektni su, tačni, isplaćuju u dan i može čovek sat da navije po njima. Opet i zahtevniji su od drugih, što se tiče i analiza i pakovanja i svega. Bore se za to da sve bude organski. Nama saradnja sada već odgovara, a ako uspemo i malo da se proširimo, biće dobro. Mi smo od početka saradnje za jedno 30% veći, ako ne i više. Dosta su nam pomogli što se tiče plasmana robe. INTERVJU SA ROTKVICOM! INTERSAD Milan i Bojan su kumovi koji već preko 15 godina gaje jagode u Rumenci. Ništa ih ne čini srećnijim nego radost koju osećaju ljudi kada sa njima dele ovo prelepo voće. Kako biste predstavili svoj posao? Mi radimo najlepši posao na svetu, zato što u svako doba godine gledamo kako naš proizvod raste, kako se razvija i na kraju ubiramo plodove svoga rada. Mi tačno možemo da pretpostavimo kada će naš rad da ima neku korist, a kada neće da ima. Stalno smo okruženi prijateljski raspoloženim i divnim ljudima koji nam pomažu u tom poslu. Ako ćete negde naći radost i veselje, to ćete naći u prirodi, a pošto je poljoprivreda sama vezana za prirodu, to je nešto što ispunjava ne samo našu fizičku stranu, nego i naš duh. Kako smo mi relativno mala firma, svaki naš proizvod prođe naš pogled. U ovoj proizvodnji nema naznaka da može da bude puno automatizacije, što daje neku čar da se i dalje njome bave ljudi. Zašto ste odabrali da se bavite baš jagodama? Jagode su radost. Na neki način, jagode su uvek prvo sezonsko voće, koje bake kupuju svojim unucima, a ne možete da nađete nijednu ljubav koja je tako bezrezervna kao ona koju oseća baka prema svom unuku. Dodatno, jagode su dinamičnije od drugog voćarstva i brzo vraćaju uloženi novac. Šta čini vaše jagode kvalitetnim? Način na koji mi proizvodimo jagode jeste sa velikom primenom svega što priroda ima da ponudi, a da mi možemo da iskoristimo za uzgoj same jagode. Ovo je biznis zasnovan na prijateljstvu? Svi smo ovde uvezani. Ovo je i porodičan i prijateljski biznis. Ako mislite da je porodičan biznis u vrhu po nekoj povezanosti, ovo je nešto više od toga. L idlpredstavlja DOBAVLJAČA KUMSKA RADOST UBIRANJA PLODOVA POSLA Šta radite kada niste u sezoni? Kao prava romantična duša, maštam o sezoni! Da li je jagodica bobica? Verovali ili ne, ja dolazim iz porodice ruža! Omiljeni slatkiš sa jagodom u glavnoj ulozi? Sama jagoda! I to puno njih! Ne treba vam ništa više! INTERVJU SA JAGODOM! Kad i kako ste počeli? Ideju da započnemo proizvodnju jagoda smo dobili na studijskom putovanju u Italiji još 2005. godine. Studirali smo Poljoprivredni fakultet. Tada smo videli da može da se zaradi na tome. Počeli smo prvo na manjoj površini, bilo je jako teško u početku, ali smo imali sreće. Kasnije smo ojačali i ušli u sve tajne zanata, ali i dalje svake godine naučimo nešto novo. Kako izgleda vaš dnevni raspored? Sve zavisi od dela sezone. Dok traje vegetacija, tada imamo značajno više posla u proizvodnji. Kada je berba, tada je najintenzivnije, a zimi se bavimo planiranjem, sumiranjem rezultata, edukacijom, postoje sajmovi, skupovi, razmenjivanje iskustva. Dosta ulažemo u naše znanje. Koliko vam je važna svežina vaših proizvoda? Hladnjača je jako važna, bez nje ne bismo mogli da radimo na ovako ozbiljnom nivou. Takođe, ne smemo predaleko da idemo sa proizvodnim zasadima. Koncipirali smo proizvodnju tako da, čim se ubere jagoda, u roku od pola sata ili 45 minuta dođe u hladnjaču. Imamo vozila koja odlaze i dolaze sa njiva i postoje kontrolori koji pregledaju jagode na polju i pred ulazak u hladnjaču. Ona se već sutradan šalje u Lidl, logistički je nemoguće da to bude istog dana. Jagoda je dosta osetljiva. Prednost domaćeg tržišta jeste upravo blizina transporta. Uz to, svaka sorta se razlikuje u svojoj fazi zrelosti. Mi proizvodimo sortu Clery. Šta je najsvežije što ste ikada probali? Sveže ubranu jagodu u rosno jutro. Kako se osećate povodom saradnje sa Lidlom? Lidl nas je stvarno promenio nabolje. Mislimo da je saradnja na obostrano zadovoljstvo. Lidl tačno zna šta želi, a mi se tome prilagodimo. Imaju tri puta oštriji kriterijum kada su u pitanju ostaci pesticida, što je jako teško postići ako nemate znanje. Naš ultimativni cilj jeste da radimo u skladu sa prirodom i tu se poklapamo. BIO RECEPT BIg mama predstavlja Bio kuglice Savršena užina! Potrebni sastojci: 2 manje cvekle (kuvana ili pečena) 100 g oraha 5-6 svežih urmi 2 kašike meda sok od pola limuna 50 g ovsenih pahuljica 50 g kokosa 1 kašika sirovog kakaa 1/2 kašičice cejlonskog cimeta 1/4 kašičice izrendanog đumbira 1 kašičica arome vanile Cveklu, orahe, urme, med i sok od limuna sjedinite u secku/blenderu do skroz glatke strukture (oko 1 minut). Prebacite smesu u činiju, dodajte pahuljice pa postepeno kokos - da dobijete smesu od koje možete praviti kuglice (u zavisnosti od toga smanjite ili povećajte količinu kokosa ili pahuljica), promešajte špatulom ili kašikom. Dodajte cimet, đumbir, vanilu i kakao. Promešajte još jednom i formirajte kuglice koje ćete valjati u kokos ili mlevene orahe. Od ove smese se dobije 12-15 kuglica. EKO BIg mama predstavlja KUKURUZNU PITU SA POVRĆEM Ukusni doručak, pun svežine! Potrebni sastojci: 3 jaja 20 g putera 200 ml jogurta 200 g sitnog ili zrnastog sira 100 g palente 100 g kukuruznog brašna 1/2 kašičice praška za pecivo 1 manja tikvica (oko 250 g) 1/2 struka praziluka (oko 70 g) 1/2 crvene paprike 1 puna kašičica soli 1/2 kašičice bibera U većoj činiji umutite jaja i dodajte puter sobne temperature ili ga blago istopite da se lepo sjedini sa jajima. Dodajte jogurt i sir pa ponovo pomešajte. Zatim dodajete palentu, kukuruzno brašno, so, biber i prašak za pecivo pa sjedinite lepo sastojke. Dodajte potom povrće, tikvicu izrendajte direktno u smesu, praziluk isecite sitno, a papriku na kockice. Izlijte u pleh srednje veličine, 30 x 20 cm, po želji pospite susamom ili drugim semenkama. Pecite 30 minuta u rerni zagrejanoj na 190°. RECEPT Potrebni sastojci: 2 plava patlidžana 2 tikvice 2 paprike 2 paradajza paradajz sos 50 ml maslinovog ulja bosiljak i začini po želji Pripremite povrće tako što ćete ga iseći na kockice ili na kriške (po želji). Zagrejte rernu, a u međuvremenu povrće posolite i poređajte u odgovarajuću posudu. Sipajte maslinovo ulje preko njega i stavite u rernu da se peče. Kada povrće bude gotovo, izvadite ga napolje i preko njega prelijte paradajz sos sa bosiljkom i začinima po želji. Jednostavni RATATUJ FILIP KOVACEVIC Spremite ovo jelo za čas i oduševite vaše ukućane ukusnim ručkom. KOLAČ SA ŠLJIVAMA I KOKOSOM Napravite pauzu uz ovaj sjajni slatkiš! Potrebni sastojci: 140 g putera veća šolja šećera i odvojena kašika šećera 3 jaja 1 šoljica mlevenog badema 2 kašike brašna po želji prašak za pecivo 3 kašičice ekstrakta od vanile 10-12 šljiva 2 kašičice limunovog soka 1 kašičica cimeta pola šoljice kokosovog brašna Zagrejte rernu na 180°C. Podmažite pleh u kome ćete peći kolač i stavite papir za pečenje tako da njegovi krajevi vire iz pleha. Pomešajte puter i šećer sve dok smesa ne postane vazdušasta. Dodajte jaja i mešajte. Zatim dodajte badem i ostale suve sastojke i na kraju vanilu. Sipajte smesu u pleh. Šljive, očišćene i isečene na polutke ili komadiće, utisnite blago u smesu. Pospite smesu limunovim sokom kao i cimetom i ostatkom šećera. Pecite 30 minuta, nakon čega dodajte i kokosovo brašno i pecite još 15 minuta, sve dok kolač ne postane zlatan. Prolece L ETO jesen zima U RITMU PRIRODE JEDITE SEZONSKI! Svako godišnje doba ima svoju draž koja se najbolje doživi preko nepca. Upoznajte se sa voćem i povrćem i sezonama u kojima vam daju najukusniji deo sebe, kako bi još više uvideli čaroliju prirode i zavodljivi ukus njene šarolikosti! AVOKADO Zrele su kada… im je kora blago tačkasta. U prodavnicama se uobičajeno nude nedovoljno zrele banane jer vizuelno izgledaju bolje, ali nećete pogrešiti ako ih kupite i kada su blago zelene. Jednostavno sačekajte dva dana i banane će biti zrele i slatkog ukusa. Zreo je kada… deo ispod stabljike bude svetlo zelene boje. Ukoliko je to područje smeđe boje, plod je prezreo. Ako je teško skinuti stabljiku, verovatno još nije sazreo. Takođe, ukoliko je plod prilikom dodira kore srednje mekoće, to ukazuje da je plod zreo i spreman za konzumaciju. Zreo je kada… je koža blago meka prilikom dodira i kada je boja intenzivno crvene boje. Da li je zrelo? BANANA AVOKADO paradajz Zrele su kada… intezivno mirišu i kada su jarko crvene boje (bez bele boje oko stabljike). Zrele su kada… šire sladak miris, baš poput jagoda. Njihova koža takođe bi trebalo da bude nežna na dodir, ali ne suviše mekana. Zrele su kada… su mekane na dodir. Njihova koža treba da bude blago naborana, ali ne i smežurana, a većina sorti bi trebalo da bude tamno braon ili ljubičaste boje. Da li je zrelo? jagoda breskva SMOKVA Da li je zrelo? TREšnja Zreo je kada… miriše izuzetno slatko, ima težinu pod rukom i zdrave i zelene listove. A na na s Zrele su kada… intezivno mirišu i kada su jarko crvene boje (bez bele boje oko stabljike). JABUKE Odvajajte jabuke od drugih proizvoda u frižideru. BROKOLI Držite koren brokolija potopljenim u vodi. CELER Čuvajte celer tako što ćete ga umotati u celofan. KROMPIR Uvek čuvajte krompir na hladnom i mračnom mestu. LUK Napravite posebne papirne kesice sa rupicama i čuvajte luk u njima. BANANE Zamotajte samo njenu peteljku u celofan i duže će vam trajati. KARFIOL Umotajte karfiol u mokri peškirić i na taj način ćete očuvati njegovu svežinu. Kako se čuva voće i povrće? Iskor istite sledeće ideje i uživajte duže u ovim namirnicama: PRODUŽI SVEŽINU Da li ste znali? AVOKADO Krompir vodi poreklo još iz vremena drevnog Perua! Najbolje se čuva neopran, na hladnom i mračnom mestu i do 6 meseci. U sebi sadrži vitamin C! Postoji oko 100 vrsta jestivog krompira! Boja krompira može da bude i ljubičasta. Jedan krompir srednje veličine sadrži oko 110 kalorija. Čak 80% krompira čini voda! Kina je najveći svetski proizvođač krompira. Krompir je prvo uzgajano povrće u svemiru! KROMPIR Iako avokado raste na drvetu, on zri tek kada se ubere. Avokado je nekada bio simbol ljubavi. Plodovi avokada su u stvari bobice: a ne povrće! Avokado u sebi ima mnogo više proteina od ostalog voća i povrća. Prvi pronađeni tragovi avokada datiraju iz vremena od oko 8000 godina pre nove ere! Najteži avokado na svetu imao je nešto više od 2 kg! Avokado se uvek bere ručno. 73% avokada čini voda. Postoji vrsta avokada bez koštice, kod koje je i kora jestiva. Koštica avokada se nekada koristila kao zamena za mastilo. Mango se prvi put pojavio u Indiji. Potrebne su oko 4 godine da drvo manga prvi put rodi voće. Za mango se kaže da je ,,kralj voća’’. Pomorandža i mango u sebi nose istu količinu vitamina C. Drvo manga predstavlja važan simbol za brojne kulture. Posmatrajući ceo svet, mango je voće koje se najviše jede na dnevnom nivou. Određene vrste mango drveta mogu da žive i 300 godina, neprestano rađajući nove plodove. Jedna činijica isečenog manga ima oko 99 kalorija. Mango se upotrebljava pri pripremi slatkih, ali i slanih jela. Tek 1% cvetova manga proizvede plod. Da li ste znali? Šargarepa MANGO Šargarepe nisu samo narandžaste! Pronaći ćete ih i u ljubičastoj, žutoj, crvenoj i beloj boji. U jednu kašičicu može da stane i do 2000 semenki šargarepe. 88% šargarepe čini voda. Šargarepe su čest sastojak određenih slatkiša (npr. torti). U svetu postoji oko 20 vrsta šargarepa. Šargarepa je jedna od retkih sorti voća i povrća koja pruža više nutrijenata kada se skuva. Nalazi se na spisku najvažnije hrane sveta. Šargarepa vodi poreklo iz Avganistana. Od nje je moguće napraviti čips. Šargarepe mogu da provedu celu zimu ispod zemlje. U antičkoj Grčkoj mlade su na svojim venčanjima, umesto cvetnog buketa, nosile beli luk sa začinskim biljem! Beli luk pripada porodici ljiljana koja je blisko povezana i sa crnim lukom, prazilukom i vlašcem. Na svetu postoji preko 300 različitih sorti belog luka! Beli luk sadrži samo 4 kalorije po jednom čenu. Najveći proizvođač belog luka na svetu je Kina. Izuzetno je delotvoran u snižavanju vrednosti lošeg holesterola. 19. april je Svetski dan belog luka! Beli luk se koristi u proizvodnji lepka za industriju stakla. Da bi sprečili zadah belog luka, samo pojedite jednu krišku limuna ili popijte limunov sok. Beli luk nije potrebno držati u frižideru. BEL I LUK šLJ I VA Drvo šljive, koje pripada familiji ruža, je iz Male Azije na prostor današnjeg Balkana doneo Aleksandar Veliki. Sveži plod šljive poseduje sjajne antioksidantne vrednosti! Danas postoji više od 2000 vrsta šljiva. Plod šljive je simbol Srbije koja je u XX veku bila četvrti proizvođač šljive na svetu. Šljiva sadrži pektin koji snižava nivo holesterola u krvi. One su izuzetno bogate mineralima i vitaminima. 100 g šljiva sadrži 42 kalorije! Šljive čuvajte u frižideru u papirnim ili plastičnim kesama, jer brzo sazrevaju. Sveže šljive možete da zamrznete, ali ih iskoristite u naredna dva do tri meseca. Prvi istorijski zapisi o malini potiču još iz vremena Rimskog carstva! Na svetu postoji preko 200 različitih vrsta malina. Plodovi maline mogu biti čak ljubičaste, crne ili zlatne nijanse! Malina se u Srbiji uzgaja od 1880. godine. Prvo se koristila kao ukrasna baštenska biljka, a od 1920. godine se koristi i za jelo. Ketoni maline dovode do brže razgradnje masnoća u ćelijama. Maline je najbolje konzumirati kada su potpuno zrele. One su odličan izvor vitamina C, pa štite kožu od oštećenja i prevremenog starenja. Zbog velike količine bakra, malina je sjajan antidepresiv. Najveći proizvođač malina na svetu je Rusija! MAL I NA kupus Kupus se prvi put spominje čak 4000 godina pre nove ere! Grci i Rimljani su koristili kupus nakon pijenja vina. Kupus pripada porodici krstašica (poput kelja, karfiola, brokolija, kelerabe i sl.) Plodu kupusa je potrebno od 70 do 120 dana da potpuno sazri! Na svetu postoji više od 100 sorti kupusa. Kina je najveći proizvođač kupusa na svetu! Najveći potrošači kupusa na svetu su Rusi koji ga smatraju nacionalnim blagom. Najteži kupus na svetu je bio težak 57,61 kg! Fermentisani kupus kao što su kiseli kupus, kimči itd. su puni probiotika. Visok sadržaj vlakana u kupusu pomaže u radu creva. Šolja svežeg kupusa ima 190% preporučenog dnevnog unosa vitamina C! Da li ste znali? jabuka crn i luk Stablo jabuke potiče iz područja između Kaspijskog jezera i Crnog mora. Jabuka spada u porodicu ruža. Postoji više od 8000 raznih sorti jabuka! Najveći proizvođač jabuka na svetu jeste Kina. Jabuka je pomogla naučniku Isaku Njutnu da otkrije zakon gravitacije tako što mu je pala na glavu. Najveća potrošnja jabuka po stanovniku na svetu je u Turskoj. Prosečna godišnja potrošnja jabuka po stanovniku u Evropi je 20 kg. Najteža jabuka ikada ubrana težila je neverovatnih 1,45 kg! Najviše antioksidansa na jabuci se nalazi u kori i zato bi jabuke trebalo da se jedu neoljuštene. Jedna jabuka srednje veličine sadrži 80 kalorija. Crni luk je u drevnom Egiptu važio za simbol večnosti! Iako crni luk pripada porodici ljiljana, ne miriše baš kao cvetić. Preko 900 različitih sorti crnog luka se uzgaja širom planete! Crni luk sadrži samo 40 kalorija na 100 g. Najveći proizvođač crnog luka, sa 20 miliona tona godišnje, jeste Kina! Jedite svež peršun uz crni luk ukoliko želite da sprečite čuveni zadah. Najveći crni luk iz Ginisove knjige rekorda teži neverovatnih 8,5 kg! Prilikom sečenja crnog luka ispušta se sumpor, koji može da vas rasplače. Sa 30 kg godišnje po glavi stanovnika, Libija je rekorder u korišćenju crnog luka! Crni luk nije preporučljivo držati u frižideru, već na tamnom i suvom mestu sa protokom vazduha. ZAŠTO SU VIŠEKRATNE VREĆICE MUST-HAVE! Menjamo navike korak po korak Višekratne vrećice za voće i povrće imaju brojne prednosti u odnosu na njihove jednokratne alternative. Lidl vrećice su dostupne u svim Lidlovim prodavnicama u pakovanjima od dva komada po ceni od 69,99 dinara. Nadamo se da će vas one inspirisati i da napravite svoje! U međuvremenu, otkrivamo zbog čega su ovi mali pomoćnici u kupovini tako moćni: 1. VREĆICE SMANJUJU UPOTREBU PLASTIKE Višekratne vrećice za voće i povrće mogu lako da se nose sa sobom u torbi, zbog čega možete da budete sigurni da su uvek tu kada vam zatrebaju. Na ovaj način, nećete imati razloga da posegnete za plastičnim alternativama kada god budete kupovali ove sveže namirnice. 2. VREĆICE ČUVAJU VAŠE NAMIRNICE Uz pomoć višekratnih vrećica, vaše voće i povrće možete lako da čuvate i prenosite. U njih staje do 5 kilograma namirnica! Takođe, otkrićete i da su ove vrećice sjajne za skladištenje brojnih drugih namirnica, ali i stvari za koje biste inače koristili plastične alternative. 3. VREĆICE SE LAKO ODRŽAVAJU Lidlove višekratne vrećice su apsolutno perive u mašini, na 30°C, i brzo se suše. Kako su napravljene od stopostotnog poliestera, one imaju duži rok trajanja i sigurni smo da ćete ih koristiti godinama! 4. VREĆICE SU PRISTUPAČNE Cena 69,99 dinara za dve višekratne vrećice predstavlja simboličnu cifru, naročito kad se uzme u obzir njihov duži rok trajanja. A ukoliko želite, možete ih napraviti i sami! Najvažnije je da ih koristite. Uz to, prilikom kupovine, naše kase oduzimaju težinu same vrećice (tzv. ,,taru’’) naplaćujući vam samo proizvod koji kupujete. 5. VREĆICE SMANJUJU PLASTIČNI OTPAD Da li ste znali da ako samo jednom nedeljno koristite višekratnu vrećicu, to u proseku znači da niste upotrebili 52 plastične kese godišnje, odnosno da ste izbegli bacanje 104 grama plastike? Sigurni smo da voće i povrće kupujete i češće od toga, zbog čega će se višekratne vrećice višekratno isplatiti! 6. ŠTO SE VIŠE KORISTE, BOLJE SU ZA PRIRODU! Kao što smo i pomenuli, smanjenjem plastičnog otpada pomažemo održanju prirode. Što više koristite višekratne vrećice – manje ćete koristiti plastične alternative (ako i uopšte!) zato budite sigurni da su vam one uvek pri ruci. Uživajte u svežem voću i povrću koje je tako instagramično kada se spakuje u Lidlovu višekratnu vrećicu, doprinoseći pri tome očuvanju okruženja u kom živimo! razloga6 KAKO SE PRAVI KOMPOST? Ne bacajte ostatke voća i povrća: trebaće vam za baštu! Sigurno ste čuli za kompostiranje, tokom kojeg se organski ostaci biljnog porekla ne bacaju već skladište tako da stvaraju savršenu prehranu ili čak podlogu za biljke u vašoj bašti: kompost. Kompost možete da držite u posebnoj posudi zvanoj komposter: ona može da bude namenska, a možete i sami da je napravite tako što ćete, najbolje, iskoristiti staru plastičnu kutiju sa poklopcem, na čijem dnu ćete izbušiti rupe. U obzir dolaze naravno i kutije od drugih materijala. Sam kompost morate da započnete tako što ćete koristiti braon i zelene materijale u razmeri 2:3: zeleno lišće, travu, itd. Kada sakupite dovoljno od obe vrste, pomešajte ih, a zatim natopite vodom (ne previše). U tu smesu posle možete da dodajete otpatke vaše hrane biljnog porekla, ali i bilo šta drugo što je organsko (npr. drvene štapiće od sladoleda) povremeno mešajući i držeći kompost zatvorenim, čuvajući ga od vetra i direktnog sunca. Setite se samo da kompost promešate jednom mesečno, da pazite da ne bude suviše suv ili vlažan i nakon otprilike šest meseci možete da ga koristite kao univerzalno đubrivo. Gotov kompost nema neprijatan miris – već će vas podsetiti na miris zemlje. Naravno, svi iskusni botaničari imaju svoj recept za savršeni kompost, pa nije retkost da se u njega doda i zemlja, gliste, ali i poseban prašak koji doprinosi njegovom razlaganju. Savet plus: ako ne želite da posedujete komposter, ali želite da pravite kompost, vaše otpatke možete da čuvate u plastičnoj kesi u zamrzivaču i da ih poklonite osobi koja će ih iskoristiti. BELILUK Avokado biljka je jedna od najzanimljivijih za sadnju kod kuće. Pratite sledeće korake: 1 – isecite avokado na pola, pazeći da ne oštetite njegovu košticu 2 – operite košticu (po želji možete i da je oljuštite), pazeći na to gde je njen vrh, a gde dno 3 – bocnite četiri čačkalice u košticu i potopite je u čaši sa vodom, tako da je samo njeno dno umočeno u vodu 4 – posmatrajte vašu biljku i redovno menjajte vodu u kojoj se nalazi koštica 5 – nakon što seme proklija, možete ga zasaditi u saksiju Uživajte u novom stanovniku vašeg doma! Za sadnju belog luka biće vam dovoljan jedan njegov čen! Evo kako se on sadi: 1 – čen luka posadite u saksiju tako da njegov vrh (koren) bude okrenut nadole 2 – postavite saksiju sa čenom blizu izvora svetlosti 3 – nakon izvesnog vremena, čen će pustiti stabljiku, koja će vam biti znak da ga je moguće iskopati iz zemlje Kako je beli luk jedna od najlakših biljki za sadnju, nadamo se da ćete uživati u ovom eksperimentu! Ovaj sladak dodatak salatama se veoma lako sadi i vrlo brzo raste. 1 – otvorite pažljivo jedan paradajz 2 – prospite njegovu unutrašnjost (sok i semenke) u gornji sloj zemlje u saksiji sa otvorenim dnom (postoji i opcija da prvo pustite semenke da proklijaju) 3 – čuvajte saksiju blizu izvora sunčeve svetlosti, unutra ili napolju ako je lepo vreme 4 – pratite biljku i zalivajte je po potrebi U roku od nekoliko nedelja biljka će početi lepo da raste, a sa njom i plodovi! AVOKADO ceRI PARADAJZ ĐUMBIR Kako sesadi? BELILUKĐUMBIR Iako se batat zove i sladak krompir, mada uopšte i nije krompir, on se sadi slično kao i – krompir! 1 – isecite batat na pola 2 – potopite jedan njegov deo u vodu 3 – u roku od samo nekoliko dana, batat će proklijati 4 – odvojite klice i stavite i njih u vodu 5 – kada korenčići tih klica dovoljno porastu (na dužinu od oko 3 cm) možete da ih posadite u saksiju sa zemljom Svi će vam zavideti na domaćem batatu, sigurni smo! Kada u prodavnici budete birali đumbir za sadnju, odaberite onaj sa više ,,prstiju’’, čiji su vrhovi zelenkasti. 1 – isecite ,,prst’’ korena, vodeći računa da bude dugačak makar 3 cm i da u sebi sadrži ,,pupoljak’’ (zadebljali deo na korenu) 2 – ostavite koren na sunčanom mestu na 24 ili 48 sati, kako bi se rezovi osušili 3 – posadite komadić u saksiju, ne dublje od 2 cm i sa pupoljkom nagore 4 – pratite vašu biljku, redovno je zalivajte 5 – nakon 8 do 10 meseci moći ćete da uživate u svom đumbiru kod kuće. Uživajte u svom domaćem đumbiru! Ananas možete lako da posadite koristeći plod koji ćete kupiti u radnji: 1 – isecite zeleni vrh i prve braon listiće koji se nalaze na dnu, a zatim i zelene listiće, sve dok ne otkrijete suvu braon koru, odnosno budući koren 2 – vrh stavite u čašu sa vodom, potapajući samo njegov donji deo 3 – čašu sa ananasom držite blizu prozora, odnosno izvora sunčeve svetlosti 4 – menjajte vodu redovno 5 – kada se pojave klice, ananas je spreman za presađivanje u saksiju I to je sve! A NA NA S B ATAT Tokom godine Lidl pruža više od 20 različitih vrsta bio voća i povrća: Bio banana, Bio jabuka, Bio pomorandža, Bio limun, Bio avokado, Bio paradajz, Bio krastavac, Bio tikvica, Bio šargarepa, Bio luk. Bio proizvodi predstavljaju organsko voće i povrće, ali i druge namirnice. Proizvodnja organske hrane podleže strogoj zakonskoj regulativi zato možete biti sigurni: dobro za tebe, dobro za prirodu da nisu korišćeni sintetički pesticidi da nisu korišćena veštačka đuriva da se izbegava upotreba aditiva da je svaki proizvod sertifikovan Naše organske proizvode lako ćete prepoznati po karakterističnoj BIO oznaci na pakovanju. Lidl Bio proizvodi su odlikovani i Best Buy nagradom koja potvrđuje najbolji odnos cene i kvaliteta privatne robne marke u ovoj kategoriji proizvoda. Asortiman Bio voća i povrća u Lidlu zavisi od sezone odnosno dostupnosti Bio artikala. Prioritet ponude je uvek na dostupnim proizvodima iz Srbije, a zatim i inostranstva. ŠTA SU TO BIO PROIZVODI ? Lično Bio proizvode biram da kupujem kad god sam u prilici, jer su upravo Bio proizvodi oslobođeni toksina, pesticida i drugih zagađivača. Organski proizvodi su kontrolisani u svim fazama proizvodnje, sertifikovani su u skladu sa propisima koji ih regulišu. Smatram da osetljive grupe ljudi najviše treba da vode računa o poreklu i načinu proizvodnje namirnica koje koriste u ishrani.’’ - Aleksandra Đorđević Pored prednosti da organski proizvedena hrana smanjuje rizik od unošenja štetnih materija, smatra se da je ona i bogatija antioksidantima i mineralima kao što su vitamin C i fosfor, ili u slučaju organskog mleka: omega-3 masnim kiselinama. Sa jedne strane zdravo zemljište nudi usevima najprikladniji mehanizam za usvajanje hranljivih materija, a sa druge strane uslovi života i ishrane životinja u skladu sa prirodom rezultuju proizvodima koji su bogatiji nutrijentima. ,,Kome se preporučuju organski proizvodi? U svim našim prodavnicama bio organic proizvodi označeni su zelenom bojom potražite oznaku i saznajte šta je to bio organic u našem asortimanu. Do kraja 2021. godine 100 % voća i povrća iz Lidla poticaće iz GLOBALG.A.P sertifikovane proizvodnje. GLOBALG.A.P. (G.A.P.- Good Agricultural Practices) - standard za bezbednu i održivu poljoprivrednu proizvodnju širom sveta. Ovaj sertifikat garantuje da se u procesu proizvodnje vodilo računa kako o zaštiti životne sredine tako i o bezbednosti i zdravlju radnika na polju. Zato što nam je zdravlje na 1. mestu! U Lidlu dozvoljeni sadržaj ostataka pesticida u voću i povrću je najviše do 30 % od zakonski propisanog maksimuma. Hvala vam što zajedno sa nama stvarate bolje sutra! Zato što smo svesni činjenice da biološka raznovrsnost predstavlja osnovu zdravog ekosistema, u saradnji sa međunarodno priznatim stručnjacima za održive prehrambene sisteme, započeli smo rad na razvoju modula za očuvanje biodiverziteta u okviru priznatog GLOBALG.A.P. integrisanog standarda. Dodatni modul koji promoviše biološku raznovrsnost u konvencijalnoj poljoprivredi bi do kraja 2021. godine trebalo da bude dostupan svim proizvođačima. Održiva proizvodnja voća i povrća za bolji svet Zdravi ekosistemi zdrava planeta!

face